Oppleve å være til nytte på arbeidsplassen.
– Alle mennesker, uansett nivå, trenger å bli sett og verdsatt på arbeidsplassen.
Dr. med. Bjarte Stubhaug, spesialist i stressmedisin, snakker i denne episoden om hvor viktig det er for en bedrift at arbeidsmiljøet er preget av en «vil meg vel»- holdning.
Bli bedre på god kommunikasjon
Både som ansatt, mellomleder og leder er det essensielt å kjenne til begrepet «vennlig oppmerksomhet». Hva ligger i uttrykket? Hvordan kan man lære seg å gi og motta tilbakemeldinger uten at dette oppleves som kritikk, men at det heller åpner opp for positiv utvikling?
Stubhaug kommer med relevante eksempler på hvordan man kan lære seg å bli bedre i sin kommunikasjon på arbeidsplassen, både på ansatt- og ledernivå.
Sett søkelys på positive muligheter
«Vennlighet» og «oppmerksomhet» er stikkord for samtalen, og lytteren får et spennende innblikk i hvordan bedrifter som bevisst setter søkelys på positive muligheter i stedet for negativ kritikk, utvikler seg bedre og produserer mer kreativitet og innovasjon enn bedrifter som gjør det motsatte.
– Essensen er at alle mennesker, uansett nivå, trenger å bli sett og verdsatt på arbeidsplassen. Å føle at man ikke betyr noe, er nesten like vanskelig som hele tiden å få kritikk for det man gjør, sier Stubhaug.
Lynkurs i instilling, ordvalg og timing
Hvordan kan denne utviklingen unngås, eller bli snudd? Stubhaug gir i episoden et lynkurs som er nyttig i denne situasjonen. Innstilling, ordvalg og timing er stikkord i denne sammenhengen.
Jobbtilfredshet påvirker kommunikasjonen på arbeidsplassen, og Stubhaug besvarer flere interessante spørsmål rundt denne tematikken. Samhold, fellesskap og trygghet – i et miljø preget av å være til nytte.
Lytt til podkast-episode «08. Opplevelse av å være til nytte – at du betyr noe» med Mestre Arbeid-abonnement!
LAST NED APP UTFORSK NÅ